Tidigare elever berättar

 

Här kan du läsa om några elever som går och har gått Piojärkursen.
Läs om vad det betydde för dem och varför du också borde gå denna kurs!

Anton Peterson och David Sundell

Pionjärer i Söderköping, 2013/2014

Berätta kort om vilka ni är!

Anton: 25år, upplever kallelse till missionsfältet. David: 22år, brinner för att se fler människor komma till tro, gillar att läsa och vara ute i Guds natur. 

Vad innebär det att vara pionjär?

Man får möjlighet att hjälpa till i en nystartad församling/kyrka, en s.k. pionjärförsamling. Man får tillsammans komma på sätt att nå ut till de okristna människorna som bor i staden. Det erbjuds även möjlighet att några gånger under året få åka på missionsresor till andra länder.

Hur kan en dag/vecka se ut?

Vi ber mycket och läser Bibeln samt annan kristen litteratur, sen träffar vi på människor som vi kan vittna för och fördjupar de kontakter vi får. Utöver det så deltar vi båda i bönesamlingar, hjälper till med mötena i huskyrkan och är ute och går.

Hur är det att bo och jobba tillsammans i team som ni gör?

Trevligt, men inte alltid utan kamp. Lärorikt att bo med någon man tidigare inte kände.

Vad har det här året betytt för er?

Anton: Jag har lärt mig mycket nytt från bibeln och om Gud, riktigt välsignat.
David: Att Söderköping och även resten av Sverige är svårt att nå utan att man tillbringat tid i bön och fasta. Man får lära sig att utmanas och komma på nya sätt att nå människor på.

Vad tar ni med er från Pionjärkursen när ni slutar?

Gott att få jobba tillsammans med kristna som verkligen brinner för att nå ut. Gud vill använda alla även om det ibland kan kännas trögt.

Vem kan vara pionjärelev?

Anton: Alla!
David: De som vill lära sig hur livet som tältmakare/missionär/pionjär fungerar.


Jonatan Olsson

Pionjär i Eskilstuna 2010/2011

"Det bästa med året var att få byta miljö och lära känna nya människor. Att få utmanas av nya situationer och sammanhang. Att få praktisera Jesu missionsbefallning på olika sätt, i Sverige och utomlands. Att få bryta egna tankemönster om vad församling och kyrka är och få se hur Jesus använder enkla människor som jag. Jag har vuxit och utvecklats i mötet med människor som inte är som jag. I mötet med en församling som inte var som det jag är van vid. Mestadels har utvecklingen handlat om förnyat ljus på Bibelns praktiska konsekvenser i mitt och andras liv – om att så att säga få ut missionsbefallningen från huvudet till mina egna händer och fötter.

Pionjärutbildningen har bekräftat min tro på olika vis. Genom utåtriktat arbete, utlandskampanjer och dagligt liv har Jesus blivit mer verklig för mig och mindre abstrakt än tidigare. När man ser Gud tala till människor, hela de sjuka, upprätta de svaga m.m. så fylls man av tro och förväntan. Det är härligt att få tro på en Gud som är verklig och som uppenbarar sig på så många olika sätt.
Var beredd på att ta Jesus från Bibeln rakt ut i verkligheten! Var beredd på att möta en verklighet som både är fantastiskt trosstärkande, men också en rejäl utmaning och personlig kamp. I slutändan är det dock alltid Jesus som segrar om du tillåter Honom att få verka i ditt liv."

 

Matilda Fridlund

Pionjär i Katrineholm 2010/2011

"Jag sökte pionjärkursen för att jag var intresserad att arbeta i församling, samtidigt som jag fick en inblick i missionsarbete. Jag ville även utmanas och utvecklas i min roll i en församling. Jag var pionjär i Katrineholm i en församling som började bli ganska etablerad. Jag fick hjälpa till med inredning, fika till gudstjänster och vara med och leda vår alphakurs. Tack vare samarbetet med Gå ut mission erbjöds vi även missionsresor och jag fick möjlighet att åka till Sri Lanka. Där fick vi prova på att predika och finnas till för de lokala kyrkorna i stöd och utbildning.

Om man brinner/längtar/undrar över hur en församling arbetar när den är i ett uppstartningsläge är det perfekt att få ett år till att få reflektera och träffa andra som också vill "prova på sina vingar". Man får utvecklas i sig själv och prova på nya saker."


 

 

Anton Karlsson

Pionjär i Söderköping 2009/2010

”Där det inte finns några stigar sen förut behövs pionjärer som trampar upp nya. Varenda kyrka och missionsarbete i världen har någon gång startats av människor som gått före. Vad gäller Sverige så läggs det ner väldigt många församlingar varje år och därför måste vi börja starta nya. I världen finns det mängder med onådda folkgrupper som någon måste nå. Därför behövs det pionjärer!

Jag valde att gå pionjär för att jag kände en stark längtan efter mission och att tjäna Gud i verkligheten. En längtan efter att faktiskt göra skillnad. Jag sökte också för att jag inte bara ville ha kunskap om det kristna livet, jag ville lära mig hur man lever det på riktigt. Det var speciellt att komma från Småland med all frikyrklighet, till en verklighet där det inte alls är lika naturligt att ha med kyrkan att göra. Jag fick återupptäcka evangeliet och utvecklas i att förmedla det. Jag fick upptäcka och utveckla de gåvor Gud gett mig och även inse vilka gåvor jag inte fått.
Den som attraheras av tanken att skriva nutida kyrkohistoria i Sverige och i världen borde gå Pionjär. Men man måste inte vara en superhjälte. I en församling behövs alla möjliga slags gåvor och personligheter”

 


Ted Manfredsson

Pionjär i Söderköping 2009/2010

"På Pionjärkursen får man verkligen prova på att leva ut sin tro i verkligheten. Man får predika, hålla på med mission och församlingsplantering. Pionjär blev en hjälp för mig för vad jag sedan ska syssla med i framtiden, jag fick se vilka saker som jag är bra på. Jag gick Bibelskola Livskraft först och fick väldigt mycket som jag kan använda i praktiken nu. Bibelskolan är ju en lite skyddad värld så det är jättespännande att komma ut i verkligheten. Men det är jobbigt också. Man får gå igenom många prövningar, särskilt i det sociala livet i teamet eftersom man lever så nära varandra. Men det är jättenyttigt för man lär sig att samarbeta och växer som kristen.

Jag går detta år för att komma nära Gud och få uppleva teamlivet. Pionjärlinjen är ett mellanting mellan bibelskola och verklighet tycker jag. Man är med i en församlingsplantering och får syssla med allt från att göra annons, vara ute på stan, hålla i andakter och möta människor. Samtidigt får vi stöd och coaching från Gå ut mission och Team Med Uppdrag som är oerhört värdefullt. Man får också intressant undervisning som är peppande och inspirerande.
Man känner sig inte som en elev utan man är med i samhället och man får en massa ny erfarenhet.
Alla som tycker att det behövs fler församlingar i Sverige ska gå Pionjär."


Rut Yismaw

Pionjär i Eskilstuna 2009/2010

"Jag sökte till Pionjär för att jag ville utmanas i min tro och se att den håller. Jag upplever att Gud visade mig den här möjligheten för att kunna växa i min personlighet och relation till Honom!
Pionjärförsamlingar har inget annat val än att testa nya sätt för att nå nya människor och i det har jag lärt mig att bli mer frimodig.
Jag har under året fått en mer stabil grund i min tro och fått en större kärlek till Jesus. Dessutom har jag utvecklats i mina gåvor och upptäckt glädjen i att kunna komplettera varandra.
Jag tycker man ska söka till Pionjär för att få ett tillfälle att praktisera sin längtan att nå ut till människor med evangeliet. Ett år där Gud kan få vara med och forma ditt liv, ditt tankesätt kring vad församling är och hur vi ska leva ut Jesus i vardagen. Jag rekommenderar det varmt!"



Kort om Pionjärkursen

Längtar du efter att prova på hur livet i en församlingsplantering är? Vill du få erfarenheter av missionsarbete, både inom och utanför Sveriges gränser? Vill du vara ett föredöme och påverka ungdomar i en positiv riktgning? Vill du bli utmanad och tränad för att berätta om Jesus för andra? Pionjärkursen är det givna valet!

Målsättning

- Att du ska växa i din tro och bli mer lik Jesus.
- Att du ska lära känna dig själv och ditt uppdrag i Guds unika plan för dig.
- Att du ska utvecklas i dina gåvor och våga pröva nya saker.
- Att du ska få ett större hjärta för de människor som ännu inte känner Jesus.

Ekonomi och kostnad

Utbildningen genomförs i samarbete med missionsorganisationen Gå Ut Mission.

Exakta kostnaden inför läsåret 2015-2016 kommer inom kort. Tills dess kan du se kostnaden 2014-2015:

Kursens kostnad är 15 000 kr. Detta fördelas på 1 500 kr / månaden i 10 månader.
Kostnader för missionsresor tillkommer.

Kurstid & Studietakt

Studietakten är på heltid (100%)
Kurstiden löper mellan 24 aug 2015 – 10 jun 2016

Ansökningsvillkor

19-28 år. Gärna bibelskolestudier eller liknande erfarenheter, samt erfarenhet av arbete med tonåringar.

Ansökan

Du kan ladda ner ansökningshandlingar här.
För frågor, mer info eller om du vill att vi ska skicka blanketter, kontakta Team Med Uppdrag:
info@tmu.org
0380-402 00

Sista ansökningsdag är 1 juni. OBS! Löpande antagning från april.