Bibelskola Livskraft

En del av Liljeholmens Folkhögskola

Bibelskola Livskraft

Bibelskola Livskraft är en lärjungaskola som vill prägla dig för resten av ditt liv. Den ligger på Ralingsåsgården, på landet utanför Aneby. I fokus står Gudsbilden och efterföljelse till Jesus. I ljuset av vem Gud är får allt rätta perspektiv. Därför kan ett år på bibelskolan innebära upprättelse och helande. Året fylls av utmaningar, för bibelskolan finns för att utrusta kristna för tjänst.

Bibelskola Livskraft är en klass med två inriktningar. En bibelinriktning och en lovsångsledarinriktning. Mycket av undervisningen ges i helklass, men vissa kursdagar är klassen delad.

Sök till utbildningen Läs visionstexten
Visionstexten beskriver vår vision med utbildningen och vad vi hoppas att du som elev ska gå igenom under året.

Bibelinriktningen

Bibelinriktningen riktar sig till dig som vill få ett bättre grepp om Bibelns stora berättelse. Detta gör vi tillsammans genom att gräva djupare i olika bibelböcker och ämnen. Exempel på sådana är "Bibeltolkning", "Bön", "Församlingen" och "Väckelsehistoria". Det ges mycket tid åt att diskutera och brottas med bibeltexter, allt för att din tro ska formas och fördjupas. På kursen får du också jobba med ett fördjupningsarbete, utifrån ett område du själv väljer.

Betoningen ligger på att förstå samtiden och våra liv i ljuset av Bibeln. Hur kan Gamla Testamentets profetord tala till oss idag? Hur ska Nya Testamentets böcker förstås och tillämpas när jag följer Jesus idag? Vår önskan är att du ska kunna förstå dig själv och ditt sammanhang utifrån en biblisk människosyn och världsbild. Stora ord, men viktiga om du vill följa Jesus idag, imorgon och om femtio år.

Det ges gott om tid till bibelläsning, gruppsamtal och bokstudier.

Lovsångsledarinriktningen

Lovsångsledarinriktningen riktar sig till dig som leder lovsång eller finns med i lovsångsteam av något slag. Kanske är du fortfarande osäker kring hur du ska använda dina gåvor i tjänst för Gud, men du bär en längtan att ära Gud med sång och musik.

I en människocentrerad och självupptagen tid är utmaningen stor att hitta en bra väg för kyrkans sång- och musikliv. Du som leder lovsång lär ut långt mycket mer teologi än du kanske anar. Sångerna du använder säger något om Gud och om oss. Vad blir sagt?

Kursen fokuserar på grundläggande bibelundervisning kring tillbedjan och lovsång. Teori blandas med praktik och uppgiften att leda andra i lovsång står i fokus. Andra kreativa inslag handlar om låtskrivning, ensemblespel mm.

Kurser erbjuder ett antal sång- och instrumentlektioner (gitarr / piano) men bör inte jämföras med andra folkhögskolors musiklinjer.

Det ges gott om tid till bibelläsning, gruppsamtal och bokstudier.

Gemensamt för inriktningarna

Teori och praktik

Bibelskola Livskraft har ett genomtänkt upplägg där teori blandas med praktik. Kursveckorna på skolan bryts av för teampraktik i församlingar och under våren för en månadslång individuell praktik. Då har du som elev chansen att prova på något du tycker verkar extra intressant. Vi vill forma görare av bibelns ord, inte bara lyssnare. Därför följer praktiska moment på undervisningen, där detta är möjligt.

Tillsammans med andra

Det är befriande att upptäcka att du behöver andra och att andra behöver dig. Dina gåvor kompletterar andra, dina svagheter kan någon annan täcka upp. Varje vecka hålls det en kvällssamling, där lovsång, bön, Guds ord och delgivning står i centrum. Under året är du en del av en basgrupp, där bön, samtal och gemenskap är grejen.

Eget ansvar

Vi använder all vår erfarenhet vi samlat på oss för att erbjuda dig ett så bra bibelskoleår som vi bara kan. Hur året gestaltas för dig som elev faller dock även tillbaka på din egen inställning, närvaro, förväntan och delaktighet.

Andens liv

Bibelskola Livskraft står för en jordnära, men likväl himmelsk karismatik. Det betyder att vi förväntar oss att Gud ska rusta dig som elev med sin Helige Ande och vi har sett det år efter år. Kraft, frihet, glädje, tröst, förmåga och förväntan. Upprättelse och mod, för Gud är på riktigt.

Praktiskt tjänande

Varje vecka deltar klassen i olika praktiska uppgifter på Ralingsåsgården. Enkla sysslor runt kök, städ eller annat fixande. Det har vi märkt vara ett viktigt komplement till tiden i klassrummet. Det understryker också vår djupa övertygelse att det kristna livet inte bara handlar om andliga frågor. Hela livet angår Gud och alla områden i våra liv levs för Guds större ära.

Syfte och mål

Att du ska upprättas, växa och utmanas till att långsiktigt fortsätta följa Jesus.

Att du ska få grundläggande kunskap i bibeln och den kristna tron.

Att du ska upptäcka dina gåvor och utrustas för tjänst.

Att du ska förstå hur avgörande en kristen gemenskap är.

Praktisk information

Ekonomi och kostnad

Kursens totalkostnad är 43 200 kr, fördelat på en ingångskostnad, 8 100 kr och en månadskostnad, 3 900 kr i nio månader.

Undervisningen på en folkhögskola är gratis. Kostnaden täcker mat, logi och de flesta resorna under läsåret. Kostnad för kurslitteratur tillkommer, 1 000 kr. Den individuella praktiken på våren (4 veckor) bekostas av eleven själv.

Utbildningen genomförs i samverkan med Liljeholmens Folkhögskola, vilket innebär att du är berättigad att söka studiemedel (studiebidrag och inackorderingstillägg, alternativt studiemedel).

Boende

Boendet sker på Ralingsåsgården. Du delar rum med en eller två klasskompisar.

Praktik

Eleverna gör ett projektarbete (2 veckor på hösten) i en församling och har teampraktik i samma församling (3 veckor på våren), samt 4 veckors individuell praktik. Skolan tillbringar även en vecka tillsammans med Street Church på Sweden Rock, Sölvesborg.

Kurstid & Studietakt

Kurstiden löper mellan 28 aug 2017 – 15 juni 2018, med uppstart söndagen 27 aug 2017.
Studietakten är på heltid (100%).

Ansökningsvillkor

Nedre åldersgräns: 18 år. Ansökan sker genom att du sänder in ansökningshandlingar.

Sagt om utbildningen

Annie

Bibelskolan formade inte mig till att passa in i en färdig mall. Jag fick växa till att bli den som Gud har skapat just mig till!

Jeremia

Bibelskola Livskraft har varit det bästa året i mitt liv! Du kommer inte att ångra dig!

Filip

Bibelskoleåret hjälpte verkligen till att utrusta mig för det liv som väntar!

Mer information

Om du har frågor eller önskar mer information, tveka inte att höra av dig!

Henrik Steen

Kursföreståndare Bibelskola Livskraft
henrik.steen@tmu.org

Rickard Sundström

Kursledare Lovsångsinriktningen
rickard.sundstrom@tmu.org

Sök till utbildningen